Aktuality

Dobré dílo se podařilo. Ve vesmíru létá nově česky pojmenovaná planetka!

Aktuality Zapsal Administrator v 10.07.2023

Díky Janu Florianovi z Hvězdárny Žebrák bude ve vesmíru létat další česky pojmenovaná planetka. Po asteroidu 131181 Žebrák půjde o planetku Dobré dílo.

Sám Jan Florian k tomu dodal:

Už delší dobu ve mně zrála myšlenka pojmenovat vesmírný objekt jménem, ​​který by souviselo s mou rodinou, které předky nebo krajem odkud pocházím. Jediné, co lze v současnosti ve vesmíru pojmenovat jsou kromě komet ještě planetky. Komety se pojmenovávají zpravidla podle objevitele, nicméně planetky, tam jsou možnosti rozmanitější, být takové pojmenování schvaluje Mezinárodní astronomická unie podle velmi přísných kritérií. Konkrétně se jedná o její orgán Pracovní skupinu pro nomenklaturu malých těles sluneční soustavy (Working Group for Small Bodies Nomenclature). Zkrátka, mít na nebi takovou "svou" zcela osobní stopu a zároveň trvalou připomínku něčeho zcela unikátního, co si takovou čest zaslouží a co souvisí s našim rodem. Toto kritérium, pro mě osobně, zcela splňuje Dobré dílo Josefa Floriana.

Letos si připomínáme stopadesáté výročí jeho narození. Proto jsem se snažil, aby pojmenování připadlo právě na rok 2023. Díky mé celoživotní vášni, astronomii, mému letitému působení v tomto oboru, jsem si mohl tento sen splnit. Tímto bych velice rád poděkoval své kolegyni Lence Kotkové - Šarounové, že mi dovolila navrhnout pojmenování planetky, kterou objevila v době našeho společného působení v Oddělení meziplanetární hmoty na AsÚ AV ČR v Ondřejově. A tak se stalo, že planetka, obíhající v pásu unie asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, dosud známá pod katalogovým číslem IAU 35367, po úspěšném schvalovacím řízení Mezinárodní astronomické nyní nese jméno "Dobrédílo". Je to taková trvalá připomínka Dobrého díla ve vesmíru.

Jan Florian

Představení planetky proběhne také na Perseidách na Hvězdárně Žebrák 12. srpna ve večerních hodinách.

Poslední změna: 10.07.2023 v 10:41